Ben jij ook al eens opgezogen door je mobiele telefoon? Sociale media als Facebook, Instagram, TikTok, enzovoort eisen steeds meer aandacht op in ieders leven, ook bij Wiric. Enerzijds benut onze vrijwilligerscoördinator Hanne de voordelen ervan om onze organisatie in de kijker te zetten, anderzijds leren we gebruikers zoals Benoit om er zorgvuldig mee om te springen. “Die opmerking was een fout.”
“Veel te veel”, antwoordt Benoit resoluut op de vraag hoelang hij elke dag door zijn sociale media scrolt.
Hij zit op Facebook, Instagram en Twitter. “Ik wil weten wat er in de wereld gebeurt en daarvoor gebruik ik het, maar ik zou eigenlijk willen afremmen. Ik word ambetant van al dat slecht nieuws. Het liefst zou ik alleen de gebeurtenissen in het voetbal volgen, ik ben een grote fan van Standard de Liège. En van de sociale media van Wiric.”
Op Wiric gelden afspraken over het socialemediagebruik. Tijdens de pauzes mogen de gebruikers hun gsm bovenhalen. Een groot deel benut die tijd gretig om door sociale media te scrollen. Benoit post soms zelf ook zijn mening online. “Vooral over voetbal. Onlangs, bijvoorbeeld, had Standard verloren, maar ze waren benadeeld door de scheidsrechter en ze hadden eigenlijk moeten winnen. Dat vind ik dan belangrijk om te delen.”
Benoit is zich wel bewust van de reikwijdte van sociale media, en van de gevaren ervan. “Een paar jaar geleden heb ik eens in de reacties op een bericht van VTM iemand beledigd, en ik heb daar nog altijd veel spijt van. Ik heb mijn opmerking toen wel gewist, maar ik heb daar een fout begaan. Sindsdien ben ik mij ervan bewust dat heel de wereld meeleest. Dat heb ik wel geleerd.”
“Ik post ook geen foto’s online, want mensen kunnen daar misbruik van maken. Ik zou mijn accounts eigenlijk graag nog beter vergrendelen, daarom vind ik het goed dat Wiric daar aandacht voor heeft.”
Zijn visuele beperking maakt Benoit extra kwetsbaar voor de valkuilen van sociale media. “Ik moet het scherm altijd van heel dichtbij bekijken om te zien waar het over gaat. En begrijpend lezen is ook niet mijn sterkste kant. Ik let wel op voor misleidende advertenties of berichten, maar soms klik ik gewoon.”
Toch heeft sociale media ook veel voordelen, vertelt Benoit. “Ik heb al fijne mensen ontmoet in de Facebookgroep van Standardsupporters. Een van die mensen kwam ik een paar jaar geleden toevallig tegen op straat in Luik. We hebben een babbeltje geslaan en nu houden we nog altijd contact en praten we over voetbal. Heel fijn vind ik dat.”
In die woelige online wereld mengt ook Wiric zich actief. Vrijwilligerscoördinator Hanne Dams is de vrouw achter de Wiric-profielen. “De bedoeling is om de verhalen van Wiric te vertellen en aan iedereen te tonen wat voor leuke avonturen we hier beleven. We maken ook een beetje reclame: voor vacatures, vrijwilligers, koekjes, onze pizza-actie... Maar we willen hoofdzakelijk leuke verhalen vertellen. Veel ouders, vrijwilligers en sympathisanten waarderen dat, merken we aan de vele positieve reacties.” – “Ik geef de berichten ook altijd een duimpje”, reageert Benoit. “Ik wil weten wat de andere mensen hier meemaken, en ik heb al veel dingen geleerd over Wiric die ik nog niet wist.” Als organisatie in de 21ste eeuw is sociale media onmisbaar om je gewenste doelgroepen te bereiken. “Al ben ik persoonlijk nog altijd meer fan van boekjes zoals dit”, lacht Hanne.
Onze visie: sociale media |
In onze woonvormen en het dagcentrum merken we meer en meer socialemediagebruik op. Sommige bewoners/gebruikers komen filmpjes tonen die ze gemaakt hebben, we zien dat mensen ook buiten het dagcentrum contact houden via sociale media, begeleiding krijgt vriendschapsverzoeken op Facebook… Vandaar dat we ervoor kiezen om hiermee aan de slag te gaan en onze begeleiders vormingen aan te bieden.
De vorming start algemeen met wat sociale media is, hoe het werkt en waarom het zo populair is. Die populariteit wordt gestaafd met cijfers van recente bevragingen in Vlaanderen.
We zoomen in op een aantal specifieke socialemediaplatformen die bij onze gebruikers het meest populair zijn en bekijken hoe deze werken. Hoe ziet Instagram eruit, wat kan je doen met Snapchat, wat is een Tiktok precies…
We horen en lezen vaak negatieve verhalen over sociale media, denk maar aan phishing, cyberpesten, het verspreiden van ongepaste beelden… Dit willen we vermijden voor onze gebruikers vanuit een beschermende rol.
Onze gebruikers zijn offline vaak kwetsbaar en dat geldt ook online. Er komen zeker belangrijke aandachtspunten bij kijken waarvoor we attent moeten zijn en waarin we onze gebruikers sterker moeten maken om hiermee om te gaan. We geven de begeleiders daarom tips over hoe ze profielen beveiligen, welke foto’s op hun plaats zijn op sociale media en welke niet, met wie onze gebruikers best (niet) bevriend zijn op sociale media, wat je doet als je een ongemakkelijk berichtje krijgt…
Maar naast deze aandachtspunten, bieden sociale media ook heel wat kansen en mogelijkheden. Zo kunnen onze gebruikers sociale contacten onderhouden en sociale vaardigheden oefenen. Daarnaast is het een bron van informatie, biedt het mogelijkheden om creativiteit en expressiviteit te uiten, krijgen ze de kans om om digitale vaardigheden/skills te ontwikkelen, en kunnen ze de wereld (op een veilige manier) verkennen… Het is belangrijk om deze opportuniteiten te zien en hier dan ook op in te zetten. Jammer genoeg blijkt uit onderzoek dat er in het algemeen pas wordt ingegrepen wanneer er iets misgelopen is. Maar we vinden het belangrijk om hier preventief al mee bezig te zijn en zeker ook de positieve kanten te belichten.
De bedoeling is om op termijn een visietekst rond sociale media te ontwikkelen voor Wiric zodat we allemaal op dezelfde lijn staan.
Ontdek hier welke dromen wij samen met u zullen waar maken.